//
du läser...
Förutsättningar

Godhet & Visdom

Det var en gång en pojke som var döv. Hans föräldrar hade länge försökt att hjälpa honom att bli som alla andra barn, med full hörsel, men utan att lyckas. En dag träffade de på en läkare som kände till en ny form av operation. Det var bara ca 10% av de opererade som fick hörseln tillbaka, men eftersom pojken var helt döv var det i alla fall värt ett försök. Föräldrarna blev oerhört glada när de fick höra detta, och pojken lades in för operation. Och det lyckades! Pojken fick sin hörsel tillbaka. Men vad varken föräldrarna eller läkaren hade förutsett var pojkens reaktion.

- Varför frågade Ni inte mig om jag ville höra?Jag känner allt jag vill höra.
   Men det här oväsendet vill jag inte ha!
Han hade nämligen utvecklat sina övriga sinnen på ett sådant sätt att de kompenserade för hans dövhet, och de ljud vi tar för givna i vår vardag var ett enda stor kaos för den stackars pojken. Hur ofta tror vi oss inte veta precis vad andra människor behöver? Vi vill så väldigt gärna ge andra människor av vår godhet att vi glömmer bort att ta reda på om det finns någon som vill ha vår gåva, vi glömmer att ta reda på vad den andre faktiskt behöver. Det är viktigt att kombinera godhet med visdom.

Dagens Inspirationskälla

Situation Stockholm är tidningen där Stockholms hemlösa själva får presentera sin situation, samt göra och sälja en tidning. Principen är hjälp till självhjälp, genom att aktivera och integrera människor tillbaka in i samhället. Det kan handla om allt från att få hjälp i kontakten med myndigheter, till att få ett timavlönat jobb eller komma förbi och fika. Nummer 166 finns ute sedan den 25:te maj.
About bychowiec

Kvinnlig theravadabuddhist med make och 3 styvbarn. Jag är arbetslös och ägnar min tid åt fotografering, skrivande, böcker, sportdykning, djur och Natur, samt andlighet. Min vision är att starta en folkrörelse i Sverige, kanske i form av en förening, där fokus ligger på aktiv godhet. Att göra saker för andra, oavsett vem den andre är och vad den andre förtjänar eller inte förtjänar, skulle förändra allt till det bättre. Både oss själva, vårt närsamhälle och världen. Goda handlingar sprids som ringar på vatten.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

