//
du läser...
Ideellt

Smått är gott

Det är de små sakerna vi gör som förändrar hela livet. Om vi allihopa ska gå och vänta på att få rädda världen Dagen D kommer inget att hända. Men om vi bryr oss om våra nära och kära här och nu, om vi finns där för dem, kommer de små handlingarna att spridas som ringar på vattnet. Jag menar saker som att skjutsa eller hämta någon, att laga till en fin middag, att sätta på tvättmaskin eller något så enkelt som att ge någon ett leende, att visa att man finns till för den andre. Det är som min man sa:

- Det känns bara skönt att veta att Du är där.

Det är lätt att filosofera och skriva om godhet, och lika lätt att glömma bort de små möjligheter som dyker upp i vardagen som faktiskt kan betyda en oerhörd skillnad i våra medmänniskors liv. Jag tror att vi ofta ser ner på oss själva, inte tror tillräckligt om oss själva och våra små handlingar. Men det jag gör, gör skillnad. Jag behöver påminna mig själv om det ibland. Varje gång jag knyter ihop den där soppåsen som stinker påminner jag mig själv om att nu slipper någon annan göra detta, jag gör skillnad.

Dagens Inspirationskälla

Därför – idag tänker jag inte lämna någon länk till någon inspirationskälla. Jag föreslår istället att vi allihopa tittar oss omkring, inom våra familjer, vår släkt, inom våra vänskapskretsar och hos arbetskamrater, och letar efter inspirationskällor där. Och att vi letar efter de små möjligheterna inom våra liv, som skulle kunna ge andra chansen att se på oss som en inspirationskälla.
About bychowiec

Kvinnlig theravadabuddhist med make och 3 styvbarn. Jag är arbetslös och ägnar min tid åt fotografering, skrivande, böcker, sportdykning, djur och Natur, samt andlighet. Min vision är att starta en folkrörelse i Sverige, kanske i form av en förening, där fokus ligger på aktiv godhet. Att göra saker för andra, oavsett vem den andre är och vad den andre förtjänar eller inte förtjänar, skulle förändra allt till det bättre. Både oss själva, vårt närsamhälle och världen. Goda handlingar sprids som ringar på vatten.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

