//
du läser...
Förutsättningar

Källan till godhet

Igår var jag snäll mot mig själv och lade ner alla krav för dagen 🙂 Det var därför det inte blev något skrivet i bloggen. I stället åkte jag och maken ut och satte oss vid en sjö, med fiskespö, grill och en massa härlig mat. Solen sken alldeles underbart och vi fick lov att bara vara.Det som en gång kommit in, måste någon gång också komma ut. Alltså spelar det stor roll vad det är vi stoppar i oss för kost. Om vi ska orka att ge av oss själva till andra människor måste vi ha någonstans att ta ifrån, någon slags källa inom oss själva. Det är upp till var och en av oss att byggaden källan och att fylla den med livskraft, glädje och kärlek. Jag har många sätt att göra detta på, att åka ut och sätta mig vid en sjö en hel dag är bara ett av dem. Ett annat sätt är bön och meditation. Det känns så skönt att få stänga av allt runt omkring mig och bara vara i tjugo minuter. Igår gjorde jag det under en längre tid, till och från under dagen. Maken fiskade, jag mediterade med blicken på flötet. Jag blev så stillsam inombords, och sjön stendog – inte ett napp på 13 timmar. Han sa något om att slänga flötet därför att jag lagt en förbannelse på det….


Jag tror på en kraft större än oss själva, som finns i oss alla. Jag tror att jag kan välja att förändra mig själv, mitt sätt att tänka (tanke-handling-resultat), genom att be. När jag ber bjuder jag in den kärleksfulla kraft som kan förändra allt till det bättre. Men egentligen spelar det ingen roll om det finns någon som hör min bön. När jag ber för andra har jag redan format omtanken om andra, och då bildas det snabbt en genväg till handlingskraft. Jag ber framför allt för de människor jag har svårt för.

Vilken är Din källa till godhet?

Dagens Inspirationskälla

Fredrik är en kille som driver webbsidan Positiviteter. Här ger han sina läsare chansen att fylla på sin inre källa med diverse goda nyheter från hela världen. En av sidans länkar handlar om något Fredrik kallar för Dagens Uppdrag, där han prövar allt från att leva på 10kr/dag till att gå på bio ensam. Han har också en avdelning för Dagens Ros. Jag känner mig inspirerad av detta, tacksamhet känns som en viktig del av min godhetskälla. Så Dagens Ros är en ny avdelning i min egen blogg från och med idag…
About bychowiec

Kvinnlig theravadabuddhist med make och 3 styvbarn. Jag är arbetslös och ägnar min tid åt fotografering, skrivande, böcker, sportdykning, djur och Natur, samt andlighet. Min vision är att starta en folkrörelse i Sverige, kanske i form av en förening, där fokus ligger på aktiv godhet. Att göra saker för andra, oavsett vem den andre är och vad den andre förtjänar eller inte förtjänar, skulle förändra allt till det bättre. Både oss själva, vårt närsamhälle och världen. Goda handlingar sprids som ringar på vatten.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

