//
du läser...
Förutsättningar

Förlåt

Den 5 augusti 1962 fängslades Nelson Mandela i Sydafrika, dömd till livstids fängelse för bland annat ett brott liknande högförräderi mot staten. Han hade då under många års tid arbetat för mänskliga rättigheter och genom det socialdemokratiska partiet ANC (African National Congress) deltagit i en väpnad kamp mot apartheidsystemet. Under sin tid i fängelset blev han utsatt för både tortyr och svält. I februari 1985 erbjöds han frigivning mot löftet att ge upp den väpnade kampen. Han avböjde, och satt fortsatt fängslad under avskyvärda förhållanden.
 

Den 11 februari 1990 släpptes Mandela, efter en internationell kampanj för hans frigivning. Samma dag propagerade han för fred och försoning. Den 27 april 1994 blev han Sydafrikas förste svarte president, och med den makten i sin hans inrättade han en form av domstol där människor, bl.a. anklagade för grov tortyr under apartheidtiden, kunde erkänna sina brott och möta sina offer utan att dömas eller få någon form av påföljd.
 

Tänk om vi alla kunde vara så förlåtande? Att förlåta är starkt knutet till godhet, i alla fall för mig. När jag förlåter andra ger jag plats åt kärleken. Det är då mitt hjärta mjuknar, och andra människor kan få chansen att mjukna, de med. Att be om ursäkt känns också skönt. Jag ska faktiskt gå och göra det nu på en gång, så fort det här inlägget är postat…

 

Dagens Inspirationskälla

Jag är oerhört sugen på att få läsa Nelson Mandelas bok Den långa vägen till frihet. Det är en biografi som handlar om Mandelas kamp för mänskliga rättigheter. Bokens ISBN-nummer är  9172632712, och den finns att köpa via internet, och kan säkert också beställas i bokhandeln.
About bychowiec

Kvinnlig theravadabuddhist med make och 3 styvbarn. Jag är arbetslös och ägnar min tid åt fotografering, skrivande, böcker, sportdykning, djur och Natur, samt andlighet. Min vision är att starta en folkrörelse i Sverige, kanske i form av en förening, där fokus ligger på aktiv godhet. Att göra saker för andra, oavsett vem den andre är och vad den andre förtjänar eller inte förtjänar, skulle förändra allt till det bättre. Både oss själva, vårt närsamhälle och världen. Goda handlingar sprids som ringar på vatten.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

