//
du läser...
Anonymt, Förutsättningar, Ideellt, Kroppen, Pengar, Sammanfattningar

Sammanfattning juni

Jag tänkte börja med en liten sammanfattning av vad jag sagt om goda handlingar under juni månad:

Om alla som fått en god handling skickade vidare den till tre andra personer, anonymt utan egenintresse, hur underbar vore inte världen i så fall? Men det är också viktigt att låta godhet och visdom gå hand i hand, för vad vet jag om vad andre behöver och vill ha? Jag kan inte rädda världen, men jag kan förändra den med små handlingar i mitt eget närsamhälle:

  • Pengar kan skänkas i små belopp under en längre tid.
  • Man kan donera blod, plasma eller blodplättar på närmsta blodcentral.
  • Att nattvandra bland stans ungdomar är att ge närhet och vuxenkontakt.
  • Våra bostadslösa skulle uppskatta om vi delade la ut mat i soppköken.

Men ska man orka att ge måste man också vila ibland, för att fylla på sig själv inifrån. Bön, meditation att sitta vid en strandkant… Hur vilar Du? Slutligen är det också viktigt att kunna både förlåta och be om förlåtelse för att kunna gå vidare.Och vidare ska jag 🙂 Häng med, för lite senare idag kommer det ytterligare ett inlägg. I juli månad kommer allt att handla om att vara aktiv, i mycket högre grad än det gjort hittills. Välkommen tillbaka!

About bychowiec

Kvinnlig theravadabuddhist med make och 3 styvbarn. Jag är arbetslös och ägnar min tid åt fotografering, skrivande, böcker, sportdykning, djur och Natur, samt andlighet. Min vision är att starta en folkrörelse i Sverige, kanske i form av en förening, där fokus ligger på aktiv godhet. Att göra saker för andra, oavsett vem den andre är och vad den andre förtjänar eller inte förtjänar, skulle förändra allt till det bättre. Både oss själva, vårt närsamhälle och världen. Goda handlingar sprids som ringar på vatten.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

