//
du läser...
Ideellt

Ideell kultur

Det blev bara ett inlägg igår, löftet till trots. Jag ringde i alla fall till Konkurrensverket (KKV) och ställde lite frågor kring min idé om att starta en förening som endast utför goda handlingar, kontra riskerna att slå ut en del av näringslivet och bli bötfälld för för brott mot konkurrenslagen. Kvinnan jag pratade med menade att KKV inte har något regelverk för ideella föreningar, men att det naturligtvis är klart tänkvärt innan man börja göra saker gratis som andra gör för pengar. Det är lite känsligt, det här med välgörenhet och ”gratis arbetskraft” som hon uttryckte sig.

Jag ringde också Skatteverket, men efter att ha tryckt stjärna, fyrkant och allt det där kom jag fram till en datoriserad röst som meddelade att här var kön 13 minuter lång minsann, innan jag kanske kunde få prata med någon. Så det fick vara för dagen. Jag försöker igen på måndag.

Jag pratade också med en vän under kvällen. Även han menade att det kan vara känsligt med välgörenhet och sådant. Vi svenskar har inte den där kulturen att syssla med välgörenhet och ideellt arbete. Vi är mer för att var och en ska ”göra rätt för sig” och tycker mest att vi redan har bidragit till dem som inte har, genom våra skattepengar. Är det verkligen så illa med oss svenskar? 

Kul Länk som ger Inspiration

En kul länk, som ger mig en massa inspiration är Extreme Kindness. Några grabbar har gått ihop sig i USA och bestämt sig för att verkligen satsa på det här med godhet. För att bli medlem måste man lova bl.a. att vara rädd om sig själv och att göra minst en god handling om dagen. USA är ett land där välgörenhet, ideellt arbete, verkligen är en del av kulturen.

About bychowiec

Kvinnlig theravadabuddhist med make och 3 styvbarn. Jag är arbetslös och ägnar min tid åt fotografering, skrivande, böcker, sportdykning, djur och Natur, samt andlighet. Min vision är att starta en folkrörelse i Sverige, kanske i form av en förening, där fokus ligger på aktiv godhet. Att göra saker för andra, oavsett vem den andre är och vad den andre förtjänar eller inte förtjänar, skulle förändra allt till det bättre. Både oss själva, vårt närsamhälle och världen. Goda handlingar sprids som ringar på vatten.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

