//
du läser...
Ideellt

Barnfostran

Tillbaka till det där om ideell kultur, som jag skrev om igår. Jag tänker vidare och kommer till ämnet barnfostran. Vi formar vårt samhälle genom att forma våra barn. Om jag hade haft egna barn hade jag minsann fostrat dem till omtänksamma medmänniskor! Först tänker man på oss, sedan på sig själv. Eller som någon en gång sa till mig:

- Vem är viktigast i Ditt liv just nu?
- Den jag umgås med.
- Och om Du är ensam, vem är viktigast då?
- Jag.
- Och vad är det viktigaste att Du gör?
- Bryr mig!

Det är med det mantrat jag hade fostrat mina barn. De hade fått laga mat en kväll i veckan, för att morgonen därpå åka ut till templet och skänka bort just den maten till munkarna. Först därefter frukost åt barnen. Varenda lucia hade de fått lussa på något härbärge, och varenda julafton, midsommarafton och nyårsafton skulle vi dela ut mat i soppköken, åt de bostadslösa.

Och de hade fått otroligt mycket tacksamhet tillbaka. Att fostra barn till goda människor är en god gärning.

Dagens Inspirationskälla

Jag har ägnat kvällen åt att surfa runt på nätet i jakten på några goda matrecept. Jag tänkte nämligen laga till några riktigt goda måltider åt maken framöver. En god handling kan ju vara att göra det man redan gör, men med än mer glädje, noggrannhet och kärlek. Det finns miljontals recept där ute i cyberrymden, och jag hittade några riktigt goda GI-recept.

About bychowiec

Kvinnlig theravadabuddhist med make och 3 styvbarn. Jag är arbetslös och ägnar min tid åt fotografering, skrivande, böcker, sportdykning, djur och Natur, samt andlighet. Min vision är att starta en folkrörelse i Sverige, kanske i form av en förening, där fokus ligger på aktiv godhet. Att göra saker för andra, oavsett vem den andre är och vad den andre förtjänar eller inte förtjänar, skulle förändra allt till det bättre. Både oss själva, vårt närsamhälle och världen. Goda handlingar sprids som ringar på vatten.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

